Last updated on December 12th, 2019 at 12:59 pm

Care este importanta uleiului pentru motor?

Uleiul pentru motor este fluidul care face ca motorul sa functioneze fara ca partile acestuia sa se deterioreze in urma frecarii. Acesta lubrifiaza partile motorului si aduna contaminarile care pot dauna acestuia, acestea din urma oprindu-se in filtrul de ulei. Uleiul trebuie sa isi pastreze proprietatile de vascozitate la care a fost conceput, precum si cele de curatare.

Uleiul de motor isi pierde in timp din proprietati, fiind imperativ necesar schimbarea acestuia impreuna cu filtrul de uiei inainte ca acestea sa dispara.

Motoarele masinilor consuma mai mult sau mai putin ulei intre schimburi, printre factorii care influenteaza consumul se afla:

Modul in care a fost conceput motorul. La unele modele consumul de ulei este specificat ca fiind normal chiar in cartea masinii. De exemplu, la unele motoare Honda, producatorul specifica ca un consum de 1L la 10000 de km este normal. Este important sa verificam periodic nivelul uleiului, sa completam daca este necesar si sa tinem minte cat ulei a consumat intre schimburi. Daca motorul a consumat mai mult ulei decat ceea ce este specificat in carte, ar trebui sa ne adresam unui service auto.

Stilul de condus. Un stil de condus agresiv, cu schimbarea treptelor de viteze la turatii inalte, duce la un consum mai mare de ulei.

Segmentii sau sumeringurile nu mai etanseaza normal. Daca acestia sunt uzati, masina consuma mai mult ulei, care ajunge sa fie este ars in camera de combustie.

Temperaturi de functionare peste parametrii optimi. La temperaturi mari de functionare, uleiul de motor se subtiaza si o parte din acesta va fi ars in camera de combustie impreuna cu combustibilul.

Vascozitatea prea mica a uleiului de motor. Un ulei prea subtire si cu HTHS scazut, care nu respecta vascozitatea recomandata de producator, precum si temperaturile climatice a zonei unde este exploatata masina, pooate duce la consumul acestuia.

La cati km trebuie schimbat uleiul de motor?

In functie de caracteristicile acestuia, unii producatori de uleiuri isi promoveaza produsele ca fiind rezistente timp de 10-12-15.000 sau chiar 25000 km. Chiar si in manualul masinii gasiti intervalul la care trebuie schimbat uleiul, majoritatea producatorilor de masini recomandand in jur de 10.000 km sau 1 an de zile, in functie de care vine primul.

De retinut ca aceste recomandari ale producatorilor de masini sau ai celor de uleiuri, presupun o exploatare in conditii normale a masinii. Drumuri scurte sau preponderent urbane, praful de pe strazile din Romania, exploatarea masinii intr-o clima foarte rece sau foarte calda, stilul de condus agresiv sunt cativa din factorii care degradeaza rapid uleiul.

Astfel, unii proprietari de masini ar trebui sa schimbe uleiul mai rapid. Multi pasionati din domeniul auto aleg sa schimbe uleiul de doua ori pe an chiar daca in 6 luni nu ating 10000km, alegand un ulei cu vascozitate mica pentru perioada mai recee a anului si un ulei cu vascozitate mai mare pentru perioada mai calda. Acest tip de abordare poate creste durata de viata a motorului chiar cu cate sute de mii de km.

Uleiul de motor expira?

Uleiul de motor isi pierde din proprietati nu doar daca este supus stresului produs de motor. Din pacate, majoritatea producatorilor nu specifica o data de expirare pe cutia uleiului, ci doar data producerii acestuia. Modul de stocarea al acestuia precum si perioada mare de la data fabricatiei pana la utilizarea lui, pot dauna calitatii motorului.

Ca un exemplu, Total recomanda ca uleiurile lor sa fie inlocuite la 2 ani de la data fabricatiei. Asadar, va sfatuiesc sa aveti grija daca puneti in motor un ulei cu o data de fabricatie mai veche de un an si sa consultati site-ul producatorului privind termenul de expirare.

Caracteristicile uleiului de motor

Din ce este compus uleiul de motor?

Uleiul de motor este compus din uleiul de baza, care formeaza minim70% din produsul final, restul pana la 100% fiind format din aditivi. Acesta poate fi mineral, semi-sintetic sau sintetic.

Aditivii uleiurilor de motor se impart in mai multe categorii:

-aditivi indice de vascozitate 8-10%
-aditivi antiuzura – pana in 2.5%. Creeaza un strat protector intre partile aflate in miscare.
-dispersanti 5-8%. Au rolul de a nu lasa formarea de depozite mari. Acestia separa mizeria si nu ii permite sa se uneasca astfel incat sa formeze depuneri.
-detergenti 2-3%, care au rolul de a mentine motorul curat. Nu permit impuritatilor sa se ataseze de motor si neutralizeaza acizii formati in timpul combustiei.
-VI improvers sau modificatori de vascozitate. Vascozitatea uleiului este influentata de schimbarile de temperatura. La temperaturi mari, uleiul devine mai subtire, iar la temperaturi mai mici devine mai gros. Modificatori de vascozitate au rolul de a reduce tendinta de modificare a vascozitatii in functie de temperatura si de a mentine vascozitatea uleiului in parametrii.
-antioxidanti 1%. Antioxidantii protejeaza motorul de defalcare chimica si termica.
-modificatori de frictiune. Reduc frictiunea si imbunatatesc consumul de carburant
-Inhibitori 1%
-alti aditivi 1% (anti-spuma, anti-inghet etc). Cand temperatura creste in interiorul motorului, se pot forma bule de aer care reduc capacitatea de protectie a motorului. Aditivii antispuma reduc tendinta de formare a bulelor de aer si mentin rezistenta peliculei de ulei.

Printre aditivii prezenti in ulei enumeram:

-Molibden este un modificator de frecare. Principala functie al lui este reducerea frecarii, a uzuarii, are rol antioxidant si reduce zgomotul produs de motor. Acesta creaza un pelicula fina pe suprafetele de contact pentru a scadea din uzura motorului in urma frecarii. Uleiurile cu Molibden nu sunt indicate in motoarele noi, aflate inca in perioada de rodaj. De asemenea, mai mult Molibden nu inseamna un ulei mai bun.
Acesta nu este utilizat in motoarele noi aflate inca perioada de rodaj, deoarece …?
-Zinc. Folosit deseori in combinatie cu Fosfor, este un aditiv cu rol antiuzura, antioxidare si anticoroziune.
-Bor. Acesta este un dispersant fara cenusa. Are rol de protejare a suprafetelor si de curatare a acestora, fiind mai agresiv decat aditivii din gama detergentilor. De asemenea, ajuta la funtionarea mai buna a aditivilor antiuzura.
-Magneziu. Neutralizeaza acizii formati in urma arderii combustibilului.
-Calciu. Detergent cu rol de neutralizare a acizilor si inhibitor de coroziune.
-Sodiu. Detergent de neutralizare. Folosit deseori in combinatie cu Calciu pentru mai putina cenusa.
-Aluminiu. Folosit in cantitati mici in combinatie cu cantitati mari de molibden.
-Titan. Compusii din titan au rol antiuzura si de reducere a frictiunii. Folosit in special ca inlocuitor de Zinc si Fosfor, acestea din urma afectand catalizatorul si filtrul de particule.
-Siliciu. Aditiv antispuma.

Ulei sintetic vs ulei mineral

Uleiul este un produs petrolier, extras din pamant si rafinat pentru a obtine o anumita baza minerala.

Trebuie specificat de la bun inceput, ca uleiurile minerale nu sunt 100% naturale cum nici uleiurile sintetice nu sunt 100% produse in laborator. Toate uleiurile au un procent de sinteza insa nu acesta este criteriul care face diferenta intre uleiurile minerale, semi-sintetice si cele sintetice.

Principala diferenta intre uleiurile minerale si cele sintetice o reprezinta modul in care sunt create la nivel molecular. Moleculele uleiului mineral sunt de diferite dimensiuni, in timp ce la uleiul sintetic, in urma tratamentului din laborator, acestea sunt de dimensiuni identice sau foarte apropiate. Vascozitatea peliculei de ulei trebuie sa ramana constanta la anumite temperaturi si nu vrem ca aceasta sa devina prea subtire si sa se rupa, si nici prea groasa, ceea ce ar duce la frecarea componentelor metalice fara ungere.

La temperaturi scazute, cand avem nevoie de vascozitate mai mica, uleiul mineral tinde sa fie mai gros si sa se subtieze odata cu cresterea temperaturii. Acelasi lucru se intampla si cu uleiul sintetic, insa acesta isi pastraza mai bine vascozitatea pe tot graficul de temperaturi pentru care a fost creat, fluctuatiile de vascozitate fiind mai mici.

In 1966 Motul a lansat Century 2100, primul ulei semi-sintetic folosit in masinile de curse. 5 ani mai tarziu, aceeasi companie a lansat Century 300V, primul ulei de masina 100% sintetic, urmata la 1 an distanta de Amsoil cu 10w-40 Super Premium 100% Synthetic Motor Oil.

Uleiurile de motor sunt compuse din ulei de baza plus aditivi. Uleiul de baza poate fi mineral, semi-sintetic sau sintetic, si va forma intre 70 si 95 la suta din produsul final. Celelalte procente sunt compuse din aditivi anti-uzura, anti-spuma, modificatori de vascozitate.

Uleiul de baza de calitatea superioara are nevoie de mai putini aditivi, pentru ca aditivii au durata de viata mai mica. Uleiurile de calitate inferioara isi pierd proprietatile mai repede, rezistand un numar mai mic de kilometrii fata de cele de calitate superioara.

Uleiul de baza este impartit in 5 grupe:

Grupa 1 reprezinta uleiurile obtinute prin solventare si deparafinare. Aceestea au nivelul de saturare mai mic de 90%, continutul de sulf mai mare de 0.03% si indicele de vascozitate intre 80 si 120.

Uleiurile din aceasta grupa sunt un mixt de diferite molecule de hidrocarburi, neuniforme in marime si forma. In urma procesului de obtinere, raman compusi ai oxigenului, sulfului si nitrogenului care provoaca oxidare si formarea namolului, in special la temperaturi inalte de functionare.

Grupa 2 este constituita din uleiurile obtinute prin hidrotratare sau hidrocracare, procesul de obtinere fiind mai complex ca la Grupa 1. Moleculele de hidrocarbura sunt sparte in unele mai mici si tratate la temepraturi inalte pentru a fi mai stabile.

Nivelul de saturare este egal sau mai mare de 90%, contunutul de sulf egal sau mai mic de 0.03%, iar indicele de vascozitate intre 80 si 120. Uleiurile din Grupa 2 au proprietati antioxidare mai bune fata de cele din Grupa 1.

Grupa 3 reprezinta uleiurile obtinute prin hidrocracare severa, un proces mai agresiv fata de cel aplicat la Grupa 2. Numite si hidrocarburi sintetizate, acestea formeaza prima grupa de uleiuri sintetice, insa sunt numite si semi-sintetice pentru a le diferentia de cele din Grupa 4. Multi producatori de uleiuri aleg sa treaca pe eticheta ca fiind sintetice sau full-sintetice din ratiuni de marketing.

Superioare celorlalte grupe de ulei enumerate pana acum, uleiurile semi-sintetice au proprietati anti-oxidare foarte bune, sunt foarte stabile termic, au putine impuritati, au volatilitate mica, fluiditate foarte buna la temperaturi mici etc.

Nivelul de saturare este mai mare sau egal cu 90%, nivelul de sulf mai mic sau egal cu 0.03% si indicele de vascozitate mai mare sau egal cu 120. Acest timp de ulei poate fi foarte apropiat ca performante de un ulei sintetic din Grupa 4. Exista si cazuri de uleiuri superioare care pot fi chiar mai bune ca unele produse din Grupa 4, ca Shell Helix Ultra. Acesta, desi poate fi considerat ulei sintetic, este obtinut prin GTL. Mai multe despre aceasta tehnologie Shell intr-un articol viitor.

Grupa 4. Sunt uleiurile a caror baza este constituita din polialfaolefine (PAO), numite si hidrocarburi sintetice. Acestea sunt obtinute in urma procesului de sinteza.
Fata de uleiurile din Grupa 3, uleiurile de motor cu baza PAO au nevoie de anumiti esteri pentru a sustine amestecul cu aditivi. Daca in cazul Grupei 3 sunt dezbateri intense daca sa fie numite uleiuri sintetice sau semi-sintetice, uleiurile din Grupa 4 sunt considerate de toata lumea sintetice.

Uleiurile semi-sintetice si sintetice. 

Aici este o intreaga dezbatere daca Grupa 3 face parte din gama uleiurilor sintetice. Unele piete accepta uleiurile din Grupa 3 ca fiind sintetice, altele le considera semi-sintetice. In Romania, uleiurile din Grupa 3 pot fi vandute ca fiind sintetice. Acelasi lucru se intampla si pe diferitele site-uri unde cautati informatii.

Totul a plecat din momentul in care Mobil1 a dat in judecata Castrol pentru un ulei din Grupa 3, pe care Castrol il promova ca fiind sintetic. In momentul respectiv (ca si in unele tari in ziua de azi), doar uleiurile PAO erau considerate sintetice. Mobil 1 a pierdut procesul, Castrol Syntec fiind considerat sintetic desi nu avea baza PAO si nu se incadra in Grupa 4. Nu este necesar sa va stresati pe aceasta tema, unele uleiuri din Grupa 3 sunt foarte performante, iar cand vorbim de grupele 3 si 4 conteaza mai putin baza uleiului ci proprietatile acestuia si specificatiile acestuia, grupa de aditivi, calitatile de lubrifiere etc.

Ce este vascozitatea uleiului de motor?

Vascozitatea reprezinta rezistenta la curgere la o temperatura data. De exemplu, daca turnam in acelasi timp apa si ulei de bucatarie, observam ca uleiul curge mai greu fata de apa, fiindca este mai vascos.

Uleiul de motor nu are o vascozitate fixa, aceasta fiind influentata de temperatura. Pentru o buna lubrifiere a motorului, vascozitatea uleiului nu trebuie sa fie prea ridicata pentru pornirile la rece si nici sa devina prea subtire la temperaturi inalte.
Vascozitatea este importanta pentru pornirile la rece, pentru ca un ulei cu o vascozitate mai mica la rece unge mai repede motorul, in acele momente critice de la pornire. Odata ce motorul s-a incalzit , trebuie sa faca fata temperaturilor mari din motor si sa nu isi piarda proprietatile de ungere.

Putem afla informatii despre vascozitatea uleiului de motor la rece si la cald de pe cutia acestuia.
Sa luam ca exemplu doua uleiuri cu vascozitati diferite: 5w-30 si 10w-30. Numarul aflat inaintea litere “w” reprezinta vascozitatea la rece. In cazul nostru, avem vascozitati diferite, una de 5 si cealalta de 10. Uleiul cu specificatia 5w are o vascozitate mai mica si va unge mai rapid motorul la prima pornire, cand acesta este rece. O cifra “w” mica este foarte indicata in special in special in sezonul de iarna si in cazul in care masina este folosita pe distante scurte in interiorul localitatilor.

Cifra 30 reprezinta vascozitatea la cald, ambele uleiuri functionand sensibil la fel cand motorul ajunge la temperatura optima de functionare. Am spus “sensibil la fel” pentru ca diferite tipuri de ulei au vascozitate usor diferita chiar daca ambele sunt marcate ca fiind 5w-30 ca exemplu. Pentru a face parte din categoria 5w-30, uleiurile trebuie sa se incadreze in anumiti parametrii de vascozitate, asadar vascozitatea cinematica si dinamica poate fi usor mai mica sau mai mare.

O vascozitate prea mare creeaza dificultati la pornire motorului la temperaturi mici, pe cand o vascozitate prea mica e posibil sa nu faca fata temperaturilor prea mari in motor, poate duce la oxidarea componentelor motorului precum si uzura prununtata al acestuia.

Vascozitatea cinematica se masoara in cSt si reprezinta rezistenta la curgere sub forta gravitationala si ne indica cum se comporta uleiul cand motorul functioneaza. In general, aceasta este masurata la temperaturi de 100 de grade si 40 de grade Celsius.

Vascozitatea dinamica (Cold Cracking Viscosity-CCS)reprezinta rezistenta cand uleiul este actionat de o alta forta si este importanta atunci cand se porneste motorul. Ca exemplu, imaginati-va un bol cu maioneza si unul cu miere, unde actionam un mixer.. Desi mierea curge mai usor sub forta gravitationala avand o vascozitate cinematica mai mica, lucrurile se schimba in cazul vascozitatii dinamice. Sub forta mixerului, mierea va opune mai multa rezistenta fata de maioneza, avand o vascozitate dinamica mai mare. Se masoara in cP si o valoare mai mica o pompare mai usoara a uleiului deci o pornire mai buna la rece.

Vascozitatea dinamica (cp) = Vascozitatea cinematica (cSt) x Densitatea fluidului (kg.m3)

Daca ne intoarcem la exemplul nostru, am aratat ca mierea are vascozitate dinamica mai mare fata de maioneza, insa o vascozitate cinematica mai mica. Cum vedem in ecuatia de mai sus, acest lucru se datoreaza densitatii mai mari a mierii fata de maioneza.

Indicele de vascozitate indica cat de mult se schimba vascozitatea uleiului de motor intre 40 si 100 de grade. Vascozitatea uleiului de motor scade daca temperatura creste. Un numar cat mai mare arata o schimbare mai mica a vascozitatii cand temperatura creste. Daca uleiul nu isi schimba prea mult vascozitatea (adica are indicele mai mare), inseamna ca este mai rezistent la temperaturi mari si in conditii de stres, are o rezistenta mai mare la subtiere iar pelicula (filmul) e mai putin probabil sa se rupa.

De aceea e foarte important sa alegem uleiul in functie de conditiile de exploatare care cuprind temperaturile tarii in care folositi masina, stilul de condus precum si specificatiile producatorului masinii. O masina care ruleaza in Siberia are nevoie de ulei cu vascozitate diferita fata de o masina care ruleaza in Kenya.

Ce este Pour Point la un ulei de motor?

Pour Point reprezinta temperatura minima la care uleiul din motor devine semisolid sau se ingroasa si isi pierde din proprietatile de curgere. In general, un ulei 0w30 va avea un Pour Point mai mic fata de un 5w30. Cum conteaza si caracteristicile chimice ale uleiurilor, avem si produse 5w30 cu un Pour Point mai mic (-54 grade Celsius Amsoil Signature Series) fata de un 0w30 (-45 grade Celsius la Eneos Sustina).

Ce este Flash Point?

Flash Point reprezinta stabilitatea termica a uleiului pentru motor la temperaturi mari.

Ce este HTHS. sau HighTemperature/High Shear?

Este un test care simuleaza efectele de forfecare ce pot avea loc in motor, masurand vascozitatea in lagare.

Sub conditii mari de stres si temperaturi in interiorul motorului, polimerii uleiului de motor se pot rupe. Cand acest lucru se intampla, vascozitatea uleiului scade. Se masoara in cP iar valoarea mai mare este mai buna.

Cu cat HTHS este mai mic, cu atat consumul de combustibil este mai redus. Trendul producatorilor este sa produca uleiuri cu HTHS mai mic din motive ce tin de mediul inconjurator. Uleiurile destinate motoarelor diesel au un HTHS mai mare fata de cele pentru motoarele pe benzina.

Ce este cenusa sulfatata, fosfor si sulf. Ce este SAPS?

Vedem pe unele uleiuri de motor texte ca Full SAPS sau Low SAPS. SAPS reprezinta abrevierea pentru cenusa sulfatata, fosfor si sulf.

Cenusa sulfatata nu este pusa in uleiul pentru motor ci reprezinta rezultatul arderii sulfului si fosforului? SAPS face parte din gama de aditivi ale uleiurilor sintetice pentru motor.

Fosforul are rolul de a proteja motorul impotriva uzurii si oxidarii, iar sulful are capacitati de curatare a moturlui, anti-uzura si oxidare. Aditivii care produc cenusa sunt utilizati pentru numarul TBN (vezi aici ce e TBN).

Un uneli bogat in SAPS nu este recomandat motoarelor diesel cu filtru de particule sau catalizator, pentru ca pot deteriora aceste componente. Specificatiile low SAPS pentru uleiuri au fost introduse pentru a satisface cerintele de reducere emisiilor poluate a masinilor, prin utilizarea filtrelor de particule sau catalizatoarelor.

Ulei de motor pentru benzina vs motorina

Uleiul pentru motoarele pe motorina au in general, si ma refer aici la cele mai noi specificatii, HTHS mai mare, TBN mai mic, continut de cenusa sulfatata mai mic.

Ce trebuie sa iei in considerare atunci cand vrei sa alegi un ulei de motor?

-vascozitate. Indiferent ca te-ai hotarat la un ulei 0w-20 sau 5w-30, asigura-te ca vascozitatea aleasa se regaseste in recomandarile din cartea masinii.

-standardele (categorii) uleiului. Categoria uleiurilor combatibile cu masina ta sunt specificate in cartea masinii, ca ACEA A5/B5, ILSAC-GF5 etc. Alege ce recomanda producatorul si nu uita de compatibilitatea standardelor explicata AICI.

-aprobarile producatorului de masini. Este important de tinut cont daca producatorul recomanda uleiul pentru masina ta, insa nu este neaparat un criteriu. Sunt cazuri unde se pot folosi uleiuri chiar daca nu sunt aprobate de producatorul auto ,atat timp cat sti ce alegi. (spre exemplu masinile asiatice).

Recomandare uleiuri pentru masini asiatice ca Honda, Toyota, Subaru etc

Recomand folosirea uleiurilor de motor 0w-20 doar daca aceasta clasa de vascozitate este specificata de producator in cartea masinii. Aceasta clasa de vascozitate reduce consumul de combustibil si exceleaza pe timp de iarna.

Datorita vascozitatii mici, uleiul 0w-20 protejeaza mai bine motorul in mediul urban aglomerat, unde motorul este supus pornirilor dese si masina este folosita pe distante scurte. Datorita tehnologie tehnologie din ce in ce mai avansate a motoarelor si uleiurilor, vascozitatea 0w-20 poate fi folosita fara griji pe tot parcursul anului, in masinile unde producatorul o recomanda.

Shell Helix Ultra 0W-20 API SN, ILSAC GF-5, ACEA A1/B1

Shell Helix Ultra 0W-20 este un ulei sintetic sau 100% sintetic cum le place producatorilor sa isi promoveze produsele.
Asadar, avem o baza sintetica cu un pachet de aditivi de protectie bazat pe Zinc Fosofor si Molibden, detergenti Calciu si Bor. TBN este 9 ceea ce inseamna ca are aditivi buni de curatare si neutralizare a acizilor.

Continutul de cenusa sulfata este de 1.01%, se incadreaza in standard unde se cere mai mic sau egal cu 1.6. Nu cunoastem valoarea HTHS insa aceasta trebuie sa fie mai mare de 2.6. Punctul de curgere este excelenta la -54 de grade iar punctul de aprindere 228 grade celsius ne indica ca este un ulei de motor termostabil.

Vascozitatea la 100 grade este 8.94 grade, la 40 de grade este 47.42, ceea ce ne indica ca avem de aface cu un ulei grosut din clasa 0w-20. Indicele de vascozitate este 172.Nu va economisi prea mult carburant insa va proteja mai bine motorul.
Uleiul permite pornirea buna la rece chiar si in conditii de inghet, Cold Crank Simulator (CCS) fiind de 5800 la -35 de grade.
Volatilitatea de 10.7 este foarte buna pentru un ulei 0W-20.
Shell Helix Ultra 0W-20 este un ulei excelent si cu un pret bun, din pacate este destul de dificil de gasit in stocurile magazinelor.
GTL+Ester.

Recomandat in special motoarelor de masini pentru care producatorul recomanda ulei 0w-20 cu specificatii ILSAC GF-5 sau ACEA A1/B1.

RAVENOL ECS 0W 0W-20, ILSAC GF-5

ILSAC GF-5; Recomandari FORD WSS-M2C947-A, GM 6094M, Honda/Acura HTO-6, Chrysler MS-6395, Mitsubishi, Nissan, Mazda, Suzuki, Toyota

Producatorul german ofera un ulei de calitate destinat in special motoarelor asiatice, Fordurilor, masinilior din gama GM, insa si masinilor germane cu aprobare MB 229.71.

Ravenol ECS SAE 0W-20 este un ulei 100% sintetic cu baza PAO, destinat atat motoarelor pe benzina cat si celor diesel, fiind un ulei low SAPS cu cenusa scazuta, 0.79.

Vascozitatea la 100 de grade este 7.9, la 40 de grade 43.1, iar indicele vascozitatii este 156. CCS-ul este de 4890 la -35 de grade cu punct de curgere la -63 de grade, pornirea la rece fiind foarte buna, uleiul avand capacitatea de a ajunge repede sa lubrifieze componentele motorului. Punctul de aprindere este 240. Volatilitatea 7.4 % este foarte buna, iar cifran de bazicitate (TBN) de 9.9 indica foarte bune proprietati de curatare.

HTHS-ul este 2.64, in limita de jos a recomandarii C5 care cere valori intre 2.6 si 2.9.
Un ulei de motor 100% sintetic care exceleaza la pornirile la rece, salveaza consumul de combustibil si se comporta foarte bine pe toata plaja de temperaturi. Excelent de utilizat mai ales in cazul zonelor aglomerate, pe distante scurte, cu porniri dese de motor.

Recomandarea uleiului de motor pentru Ford WSS-M2C947-A, GM Dexos 1, GM 6094M, Chrysler MS-6395, MB 229.71, Jaguar Land Rover STJLR.51.5122, Honda, Mazda, Mitshubishi, Toyota, Suzuki, Subaru, Nissan, Chevrolet.

Fata de vascozitatea 0W-20, 0W-30 este mai gros la temperaturi inalte dar si la temperaturi mici, chiar daca amblele clase sunt 0W. In caz in care producatorul recomanda folosirea uleiului 0w-20 insa doresti o vascozitate mai mare la cald, te poti orienta catre un ulei de motor 0w-30.

Valvoline SynPower FE 0W-30, A1/B1, A5/B5

Recomandat pentru motoarele pe benzina. Poate fi folosit si in motor diesel doar daca nu are filtru de particule.

A venit momentul sa recomandam si un ulei 0W-30 special conceput pentru motoarele pe benzina. Vascozitate la 100 de grade 10, la 40 de grade 54, avem de aface cu un ulei subtire din clasa 0w-30. Performante bune pe intreaga plaja de temperaturi, indicele de vascozitate este 175.

Punctul de curgere este de -48 iar cel de fierbere 225, uleiul se comporta bine si la temperaturi foarte scazute. TBN este 10, uleiul are proprietati bune de curatare si neutralizare si poate fi folosit cu intervale mai lungi de schimb. Cenusa sulfatata este 1.12, nimic de speriat. Continut mic de sulf pentru ca uleiul contine pachet de aditivi modern. Aditivii antiuzura sun pe baza de zinc si fosfor, detergentii pe baza de Calciu, dispersant Bor.

Ulei de motor recomandat pentru masinile care necesita ulei cu specificatii A1/B1 sau A5/B5.
Ca alternativa la acest ulei de motor, se poate folosi Motul 8100 Eco-Energy 0w-30.

ELF Evolution 900 FT 0W-30, ACEA A3/B4

Aprobari MB 229.5, 226.5, VW 502.00/505.00, Renault RN 0700/0710, Ford WSS-M2C937-A; GM-LL-A/B-025.

Recomand acest ulei nu numai celor care cauta aprobarile specificate, ci si celor care doresc o vascozitate mai mare in lagare (un HTHS mai mare) de la un ulei 0W-30, fata de optiunile enumerate mai sus.

Avem un ulei putin mai gros, cu 12.18 vascozitate la 100 de grade si 68.45 la 40 de grade. Indexul este de 170, stabil pe temperaturi. Punctul de curgere -45 iar cel de ardere 226.

Fiind un ulei A3/B4, HTHS este de minim 3.5, asa ca, daca esti stresat de uzura motorului si tinand cont si de vascozitate, uleiul acesta poate fi o alegere foarte buna. Uleiul are proprietati foarte bune de curatare cu TBN 10.4, aditivii constand in fosfor, zinc, calciu si bor. Baza uleiului este PAO + HC, deci avem un ulei sintetic la un pret foarte bun.

Probabil cea mai bine vanduta gama de uleiuri datorita climei din Romania, se preteaza foarte bine pe aproape orice tip de motor.

Shell Helix Ultra 5W-30, A3/B4

Aprobari BMW LL-01, MB 229.5, 226.5, VW 502.00/505.00, Renault RN0700, RN0710. Recomandat si pentru motoarele asiatice.

Uleiul Shell este obtinut prin proces GTL (gas to liquid), ceea ce inseamna ca depunerile in motor vor fi minime dupa utilizarea acestui ulei sintetic.

Vascozitate la 100 de grade 12, la 40 de grade 72 cu indice 161. TBN 10.50, continut de sulf 1.01, punctul de curgere -52, peste ce vedem chiar la unele uleiuri 0w-20 sau 0w-30.

Contine mobilden organic,calciu ca aditiv neutralizant, bor pe post de dispersant iar aditivi anti uzura sunt pe baza de zinc si fosfor. Varianta A3/B4 are HTHS mai mare ca A5/B5.

Motul 8100 Eco-Energy 5W-30, ACEA A1/B1, A5/B5

Recomandat pentru motoarele pe benzina.

Omologari Ford WSS M2C 913D, Jaguar Land Rover STJLR.03.5003, Renault RN0700.
Recomandat si pentru alte motoare pe benzina, inclusiv cele asiatice.

Un ulei 100% sintetic de la Motul, dezvoltat pentru motoarele noi, atat aspirate cat si turbo, cu injectie directa sau indirecta.

Vascozitate la 100 de grade, 57.6 la 40 de grade. Avem un ulei subtire 5w-30 cu un HTHS 3.2, foarte bun pentru A5/B5. Punctul de curgere este -36 de grade celsius, nu la fel de spectaculos ca la celelate uleiuri prezentate, insa suficient pentru clima din Romania.

Punctul de fierbere este 226, cenusa suflatata 1.07, iar TBN 10.2 care indica o buna prezenta a aditivilor de curatare.

Alte uleiuri de motor 5w-30 care pot fi luate in calcul sunt Valvoline SynPower si Liqui Moly 5w-30 Top Tec 4300.

Motul 8100 ECO-CLEAN 5W-30, ACEA C2, API SN

Recomandat pentru motoarele Diesel.

Motul 8100 ECO-CLEAN e recomandarea de ulei pentru masinile asiatice cu motoare diesel si filtre de particule, in special pentru Honda, Toyota si Subaru.

Uleiul se remarca printr-un continut scazut de cenusa, pentru a proteja filtrul de particule, 0.8%. In limita de sus insa se incadreaza in specificatiile C2 si C3. Vascozitate la 100 de grade este 10.5, respectiv 61.1 la 40 de grade, cu indexul de 164.

Punctul de aprindere este la 240 de grade, cel de curge la -36. TBN-ul este 7.9 mg KOH/g, peste limita de 6 impusa de cerinte. Valoarea HTHS specificata de producator este 3.1 mPa.s.

Recomandare uleiuri pentru masini germane din grupul VAG, BMW, Mercedes, Porsche

Mobil 1 Advanced Fuel Economy 0W-20, ACEA A1/B1, Acea C5

Aprobari: MB-Approval 229.71, VW 508 00/509 00, Porsche C20, Jaguar Land Rover STJLR.51.5122.

Mobil 1 Advance Fuel Economy 0W-20 este un ulei 100% bazat pe PAO+GTL+Ester. Vascozitatea la 40 de grade este 40.77 iar la 100 de grade 7.8. Avem un ulei mai subtire decat Shell Helix Ultra. Indicele de vascozitate este 175, normal pentru un ulei 0W-20.
TBN este 8.76, proprietati bune de curatare si neutralizare.

Cenusa sulfatata este 0.8, mai putina decat la Shell, pentru ca uleiul are si aprobare C5 pentru motoare diesel. Punctul de aprindere este 235 de grade Celsius, iar cel de curgere este -51 de grade. Continutul de sulf este mic ceea ce indica prezenta unui pachet modern de aditivi, cu molibden organic si triciclic, Bor, ZDDP( fosfor si zinc), Calciu.
PAO+GTL+Polyolester

Cel mai bun ulei de motor pentru masinile germane cu specificatii vw 508 00/509 00 si MB-Approval 229.71, pentru care producatorul recomanda folosirea uleiului 0W-20.

Alternativa mai ieftina la acest ulei de motor este Total Quartz Ineo LL FE 0w20

Mobil 1 ESP 0W-30. ACEA C2/C3

Recomandat pentru motoarele Diesel.
Aprobari: VW504.00/507.00, MB.229.31/229.51/229.52, Pors.C30

Ulei de motor recomandat in primul rand pentru motoarele diesel dar si pentru cele pe benzina din grupul VAG, cu aprobari VW 504.00/507.00, MB.229.31/229.51/229.52/Pors.C30.

Vascozitate la 100 de grade este 12.2, la 40 de grade 67.8 iar indicele de vascozitate este 165.
Cenusa sulfatata este 0.6 in specificatia producatorului, insa au fost inregistrate valori chiar de 0.84 in teste independete. Punctul de curgere este de -44 de grade iar cel de aprindere este 238, deci avem un ulei termostabil. CSS-ul la -35 este 5890, uleiul se comporta foarte bine pe timp de iarna. Volatilitatea (NOAK) este 9.2, in limitele sepecificatiilor 504/507. TBN poate parea mic la valoarea 6.3, insa se afla in standardele 504/507.

Avem un ulei sintetic interesant, cu HTHS bun la 3.5, care va proteja nu numai motorul ci si flitrul de particule sau catalizatorul.

O alternativa foarte buna la acest ulei este Shell Helix Ultra AV-L 0W-30.

 

Ravenol VMP 5W-30, ACEA C3, API SN

Recomandat doar pentru motoarele diesel la masinile asiatice, pentru motoare pe benzina si diesel la masinile germane.

Aprobari BMW Longlife-04, VW 504.00/507.00, MB 229.51, Porsche C30.

Ravenol ne-a obisnuit cu uleiurile sale calitative, iar acum recomandam un ulei de motor 5w-30 conceput in special pentru motoarele nemtesti diesel sau benzina si pe alte motoare diesel.

Vascozitate de 11.5 la 100 de grade si 68.2 la 30 de grade, cu CSS de 4230 la -30 de grade. Un olei modern, subtire pentru clasa 5W-30, Indexul de vascozitate este 164, stabilitate buna. Punctul de curgere este la -60, iar cel de ardere la 238. Se vede ca avem de aface cu un ulei 100% sintetic cu baza PAO. Volatilitatea are valoare foarte buna la 7.2, iar continutul de cenusa este de 0.7. TBN-ul este 6.6, in graficul cerintelor 504.00.

Asadar, avem un ulei 100% sintetic, cu caracteristici foarte bune atat la temperaturi mici cat si la temperaturi mari, continut mic de cenusa sulfatata si perderi mici prin evaporare.
PAO+Ester

Alternativa acestui ulei de motor este Valvoline SynPower Xtreme XL-III C3 5W-30.

Liqui Moly TOP TEC 4100 5w40. ACEA C3, API SN

Aprobari: BMW Longlife-04, Porsche A40, VW 502/505/505.1, MB 229.31, Ford WSS-M2C 917-A. Este recomandat si pentru aprobarile Fiat 9.55535-H2, Fiat 9.55535.M2, Fiat 9.55535.M2-S2, Renault RN 0700 si Renault RN 0710.

Uleiul este recomandat atat motoarelor pe benzina cat si celor diesel cu sau fara filtru de particule. Uleiul este special conceput pentru motoarele turbo si cu tehnologie multi-valve.

Vascozitatea la 100 de grade este 14.3 mm2/s, la 40 de grade este 88 mm2/s, cu indexul la 169. Cenusa sulfatata este de 0.8, TBN-ul 7.5 cu NOAK la 9.5%. Conform clasei C3, HTHS este mai mare sau egal cu 3.5 mPas.

Alternativa la acest ulei este Ravenol VMO SAE 5W-40.

Recomandare uleiuri pentru masinile Opel cu cerinte Dexos 1, Dexos 2 si Dexos 1 gen 2

La uleiurile Dexos recomandate pentru masinile Opel si Chvevrolet trebuie sa fiti ceva mai atenti. Avem trei specificatii de uleiuri: Dexos 1, Dexos 1 gen.2 si Dexos 2. Dexos 2 acopera specificatiile Dexos 1, deci uleiurile pot fi utilizate fara probleme in loc de Dexos 1.

In schimb, mai ave avem Dexos 1 gen. 2 care trebuie utilizate pe motoarele cu turbina si injectie directa. Dexos 1 gen.2 a aparut ca urmare a mai multor motoare de la General Motors care au suferit de LSPI (low-speed pre-ingnition). Se pare ca nivelul de Calciu din uleiul de motor era responsabil de LSPI, astfel ca acesta a fost scazut si inlocuit cu Magneziu.

Poate ca GM si ecologistii nu au facut casa buna, noile uleiuri trebuind sa respecte mai multe standarde ecologice si sa reduca consumul de combustibil. Consumul de combustibil s-a redus, insa cu costul unor motare de la General Motors. Puteti da vina pe ecologisti care isi baga nasul in industria auto, sau puteti da vina pe inginerii GM care nu s-au putut adapta noilor cerinte.

Indiferent pe cine dati vina, aveti grija ce tip de ulei folositi pentru ca va poate costa motorul masinii. Exista o chemare in service pentru un update ECU care ar reduce sansele de LSPI.

In concluzie, recomand folosirea uleiurilor Dexos in urmatorul fel:

Dexos 1 poate fi folosit acolo unde se recomanda, exceptand cazul Dexos 1 gen2.

Dexos 2 pentru celelate tipuri, chiar si acolo unde se recomanda folosirea Dexos 1, sau Dexos 1 gen.2. Dexos 2 pot fi folosite atat in motoarele pe benzina cat si in cele pe motorina.

Dexos 1 este recomandat de GM pentru motoarele pe benzina.

Dexos 2 este recomandat pentru motoarele Opel si Chevrolet pe motorina.

Dexos 1 gen2 pentru masinile Opel si Chevrolet pe benzina cu cilindree mica (exemplu motor 1.4 turbo), cu turbosuflanta si injectie directa. Poat fi folosit si pe motoarele pe benzina fara turbosuflanta.

Ravenol DXG 5W-30, ILSAC GF-5, Dexos 1 gen 2

Un ulei sintetic cu baza PAO, special conceput pentru motoarele turbo cu injectie directa si cu aprobare Dexos 1 Gen2.
Vascozitate la 100 de grade 10.7, la 40 de grade 63.3, indicele de vascozitate fiind 160. HTHS-ul este 3.1 iar NOAK excelent de 6.0. Uleiul are performante excelente pe totata plaja de temperaturi, punctul de aprindere la 256 de grade, iar cel de curgere la -57. Contine molibden trinuclear, iar TBN-ul este 8.3. Continut mic de cenusa sulfatata, 0.77.

O alternativa este uleiul original Opel.

Pentru motoarele pe benzina mai vechi sau fara injectie directa sau turbo, recomand uleiuri cu specificatii ACEA A3/B4, si omologari Dexos 1 sau GM-LL-A-025. Ca optiune suplimentara, se poate utiliza chiar Dexos 2:

Vezi aici alternativa.

Liqui Moly Top Tec 4600 5W-30

Formula speciala Liqui Moly atat pentru masinile diesel, cat si pentru masinile pe benzina, cu aprobare Dexos 2.
Vascozitate la 100 de grade 12.0, 68.9 la 40 de grade.

Indexul de vascozitate 172 arata o performanta buna pe diferite temperaturi. HTHS-ul este min 3.5, necesar pentru motoarele diesel.

Punctul de fierbere este 230, punctul de curgere -39. NOAK este 10 iar TBN-ul este 7.4 cum era de asteptat, mai mic ca la un ulei dedicat motoarelor pe benzina.