Verificarea nivelului de ulei este cea mai importanta actiune de prevenire a uzurii motorului masinii. Uleiul asigura lubrifierea motorului, iar o cantitate insuficienta de ulei poate scurta serios durata de viata a acestuia. Principalul rol al uleiului de motor este de a crea o pelicula fina intre componentele motorului pentru a evita frictiunea metal pe metal.

Majoritatea masinilor au indicator in bord care se aprinde daca nivelul uleiului este prea mic. Nu este indicat sa se astepte aprinderea acestui martor din bord, ci trebuie verificat periodic nivelul de ulei pentru a ne asigura exista o ungere optima a componentelor motorului.

Uleiul de motor se verifica la cald sau la rece?

Nivelul uleiul de motor se verifica asa cum este specificat in cartea masinii, nu dupa pareri pareri personale. Majoritatea producatorilor recomanda masurarea nivelul de ulei se face la cald, indiferent ca vorbim de masini din grupul VAG, BWM, Mercedes, Opel, Ford, Honda, Toyota etc.

Sunt pareri care sustin ca verificarea corecta a nivelului de ulei s-ar face la rece la diferenta de minim 4-5 ore dupa ce motorul a fost oprit, ca uleiul sa aiba timp sa se scurga complet in baia de ulei. Aceasta parere este cu atat mai ciudata cu cat majoritatea producatorilor recomanda in cartea masinii verificarea uleiului la 5-10 minute dupa oprirea motorului.

Masinile mai noi care dispun de control electronic al uleiului verifica nivelul acestuia din baia de ulei cand masina este oprita iar uleiul este cald.

Cum se verifica nivelul uleiului de motor

Nivelul uleiului din motor se verifica la cald, dupa ce motorul a ajuns la temperatura optima de functionare. Se opreste masina obligatoriul pe suprata plana, uleiul de motor nu se verifica cu masina oprita in panta. Se asteapta 5 minute, dupa care se poate verifica nivelul uleiului de motor.

Verificare nivel ulei pas 1

Se scoate joja de ulei, se sterge cu un servetel, dupa care se reintroduce pana la capat in baia de ulei si se asteapta 3-4 secunde. Atentie, uleiul de motor este destul de fierbinte, asadar indoiti servetelul de mai multe ori cand stergeti pentru a nu va arde. Se scoate iar si se citeste nivelul de ulei in functie de marcajul de pe joja. Se sterge iar joja si se reintroduce la loc.

nivelul uleiului de motor

In functie de ce indica joja privind nivelul de ulei, sunt 3 posibilitati:

  1. Nivelul uleiului este bun si nu necesita completare. Acesta este cel mai bun caz si indica faptul ca masina nu consuma ulei.
  2. Nivelul este mic si necesita completarea cu ulei.Este recomandat sa folositi acelasi tip de ulei la completare. Daca nu aveti si nivelul de ulei este prea mic, puteti completa cu alt ulei care sa respecte specificatiile masinii. Este indicat ca atunci cand achizitionati ulei pentru motor, sa cumparati 1 litru in plus pe care sa il aveti tot timpul in masina si din care sa completati atunci cand aveti nevoie.Buson ulei completare
  3. Se desface busonul de ulei si se completeaza. Nu turnati uleiul pe la joja. Este indicat sa folositi o palnie curata cand turnati uleiul. In caz ca nu aveti, turnati cu grija fara sa dati pe langa. Daca ati turnat ulei pe langa, stergeti rapid. Nu turnati prea mult ulei pentru ca dauneaza motorului. Puneti la loc busonul de ulei si verificati iar in ziua urmatoare, la 5 minute dupa ce ati mers cu masina, daca nivelul uleiului este bun. De obicei, diferenta dintre minimul si maximul de pe joja in jur de 1 Litru de ulei. Aceasta diferenta este specificata in cartea masinii.Completare ulei motorRecomand verificarea periodica a uleiului. In acest fel ne putem da seama daca motorul consuma ulei si cat.In functie de stilul de condus, este normal ca motorul sa consume insa nu prea mult. Se poate ajunge chiar la 1 litru de ulei la 10000 km la masinile conduse sportiv (pe strada, nu pe circuit). Daca masina consuma prea mult ulei, este indicata o vizita intr-un service auto pentru a identifica problema care duce la un consum crescut.
  4. Nivelul uleiului a crescut.Daca observam ca nivelul uleiului a crescut avem o problema. Inseamna ca uleiul cel mai probabil este contaminat cu combustibil. Ar putea fi pompa tandem, o-ringurile de la injectoare sau ceva mai grav precum chiulasa fisurata. Daca nivelul uleiului a crescut dupa ultima masuratoare, masina trebuie dusa in service.Masurarea uleiului se face intotdeauna conform specificatiilor din cartea masinii. Uleiul de motor isi schimba vascozitatea in functie de temperatura, astfel ca nu va iesi la fel o msauratoare la cald cu una la rece. Daca in cartea masinii scrie sa verificati uleiul la 5 minute dupa ce ati oprit motorul, asa trebuie sa faceti. Nu completati ulei fara o masuratoare adecvata care sa respecte indicatiile producatorului. Daca puneti prea mult ulei in motor, faceti mai mult rau decat bine.

 

Odata cu verificarea nivelului de ulei, putem afla mai multe informatii despre acesta, in functie de culoare, aspect si miros.

De ce se innegreste uleiul de motor?

Nu toate uleiurile de motor au aceasi culoare, indiferent ca vorbim de un ulei nou sau de un ulei care a fost deja folosit sa protejeze motorul masinii. Cu toate acestea, multi conducatori auto incerca sa isi dea seama la revizie cat de mult a fost degradat uleiul in urma utilizarii.

Sunt mai multi factori care pot duce la innegrirea uleiului de motor.

Un ulei care a lucrat la temperaturi foarte ridicate sau un ulei contaminat se innegreste. Un alt factor care poate duce la innegrirea uleiului de motor este prezenta anumitor aditivi care pot modifica culoarea acestuia in conditii de utilizare normala, acesta pastrandu-si insa proprietatile de protectie a motorului.

O metoda buna de a identifica uzura uleiului dupa culoarea acestuia, este verificarea periodica a culorii acestuia. Daca acesta este de un maro inchis dupa ce uleiul a protejat motorul 5000 de km si ajunge sa fie negru sau aproape negru la 8000 de km, este timpul sa fie schimbat. Aceasta metoda nu este insa una stiintifica, iar diferitele tipuri de ulei de motor nu isi schimba la fel culoarea.

-Temperatura. Uleiul de motor lucreaza la temperaturi de 100 de grade Celsius in conditii normale de exploatare si functionare a motorului. Cand motorul este oprit, uleiul incepe sa se raceasca treptat si sa ajunga la temperatura exterioara, daca masina nu este repornita in urmatoarele ore. Acestea cicluri repetate de schimbari ale temperaturii reprezinta unul dintre factorii care duc la innegrirea uleiului.

-Aditivii din uleiul de motor. Majoritatea uleiurilor sintetice si semi-sintetice au aditivi de curatare a motorului. Daca acestia isi fac treaba, uleiul poate deveni mai inchis la culoare si mai gros din cauza impuritatilor.

-Oxidarea este o alta cauza care duce la o culoare mai inchisa a uleiului de motor, in special in randul produselor care au continut ridicat de sulf, ca rezultat al acizilor formati din compusii sulfului.

Cum ne putem da seama daca uleiul a fost contaminat si cu ce.

Ulei de motor cu spuma

Uleiul are aspect cremos, face spuma, poate indica o contaminare cu lichid de racire. Daca aceasta contaminare este prezenta, nivelul lichidului de racire scade iar masina scoate fum alb pe evacuare. Daca insa nu se pierde lichid de racire si nu scoate fum alb, cel mai probabil uleiul este contaminat cu apa.

Uleiul inchis la culoare indica de cele mai multe ori contaminarea acestuia cu impuritati ca praful, care reuseste sa treaca de filtrul de aer si sa ajunga in motor. Aceasta contaminare apare dese ori daca masina este folosita in off-road sau pe drumuri neasfaltate.

Contaminarea uleiului cu combustibil. De cele mai multe ori, nu este afectata culoarea uleiului, insa acesta incepe sa isi schimbe mirosul si sa aduca spre benzina.

Nivelul de ulei trebuie verificat periodic pentru a identifica rapid daca necesita completare sau pentru a putea identifica alte probleme din cele specificate mai sus.

Respectati programul de revizie si schimbati anual uleiul sau chiar mai repede, in caz ca atingeti 10.000-15.000 km in mai putin de un an. Folositi numai uleiuri sintetice de calitate care sa respecte normele producatorului clasa de vascozitate aferenta.