Majoritatea producatorilor auto recomanda schimbarea uleiului de motor la interval de un an sau 10.000 km. Numarul de kilometri poate fi chiar mai mare, in functie de specificatiile fiecarui producator de masini, unii recomandand chiar schimbarea la 30.000 km. In plus, mai avem asa numitele uleiuri “Long Life” care, cel putin in teorie, ar trebui sa protejeze motorul pe o perioada mai mare de timp. Pentru a ajunge sa schimbi uleiul la 10.000 de km sau peste, trebuie sa folosesti un ulei sintetic de calitate. Te poti insipra din recomandarile noastre privind cele mai bune uleiuri pentru motor.

Uleiuri care sunt promovate ca ar proteja motorul pana la 30.000 km sau 1 an

Numite si Long Life, aceste uleiuri spun ca ar proteja motorul pe o durata mai mare de kilometri, 30000 de km daca luam ca exemplu uleiul sintetic Mobil 1 Annual Protection.

Nu recomand nimanui, indiferent de marca de ulei folosit sau de masina, sa schimbe uleiul la 30000 de km, mai ales in conditiile de trafic si praf din Romania. Pe langa asta, chiar daca in tara noastra nu ar exista firiciel de praf, drumurile nu ar fi aglomerate iar soferii ar exploata corect masina, prezentarea la service dupa acest numar de kilometri va duce la pierderea garantiei asupra masinii.

Intr-adevar, uleiurile sintetice de calitate protejeaza mai bine motorul pe o perioada mai indelungata fata de uleiurile minerale, insa cifrele furnizate de catre departamentul de marketing sunt exagerate si au menirea de a creste vanzarile.

Trebuie sa intelegem ca asta este trendul spre care se indreapta piata auto, cu intervale mari de schimb ale uleiului de motor, nu ca ar exista o mare revolutie stiintifica in producerea acestuia, ci mai degraba o revolutie in termen de marketing, precum si din motive de protejare a mediului.

Uleiul de motor se schimba in functie de numarul de kilometri sau dupa 1 an

Daca masina a parcurs 10.000 de km cu uleiul de motor, este cazul sa te gandesti sa il schimbi, chiar daca a trecut mai putin de un an de la ultimul schimb de ulei. Uleiul de motor ajunge sa lucreze la temperaturi de 100 de grade celsius, isi pierde in timp din proprietati.

Daca a trecut 1 an de la ultimul schimb dar masina a parcurs in acest timp doar 5000 de km, e timpul sa mergi in service pentru revizia anuala si schimbul de ulei. Uleiul se degradeaza in timp chiar daca masina nu face multi kilometri. Intervalul de un an intre schimburile de ulei este perioada maxima la care acesta trebuie schimbat, nu depasiti aceasta perioada.

Atentie! Daca depasiti intervalul de service recomandat de dealerul auto, veti pierde garantia masinii.

Cazuri in care uleiul de motor trebuie schimbat la intervale mai mici de timp

Sunt mai multi factori care influenteaza durata de viata a uleiului de motor. Putem avea un ulei cu care s-a mers doar 5000 de km care sa fie mai degradat fata de un ulei care a parcurs dublul numarului de km in acelasi interval de timp. Un ulei degradat nu va mai proteja la fel de bine motorul, iar acesta din urma se va uza mai repede si va avea depuneri. In aceste situatii durata de viata a motorului se va scurta semnificativ.

In manualele unor masini, este specificat intervalul de schimb in functie de conditiile de exploatare a masinii, impartind intervalele dupa conditii normale si severe. Daca in majoritatea cazurilor, conditiile normale de exploatare au intervalul de schimb al uleiului la un an, in conditii severe acesta se reduce la jumatate.

Conduci masina in stil sportiv sau pe circuit. Daca masina vede des turatii inalte, aproape de zona rosie, uleiul se degradeaza mai repede. In acest caz trebuie sa te gandesti sa reduci durata pana la urmatorul schimb de ulei. Recomandarile producatorului privind intervalul de schimb presupune o exploatare normala a masinii.

Masina este condusa in zone cu mult praf, noroi sau polei. Chiar daca filtrul de aer are rolul de a opri impuritatile sa ajunga in motor, acesta nu isi face treaba 100% eficient.

Uleiul se va contamina mai rapid cu impuritati si necesita inlocuirea lui. Particule de 10 microni isi pot face loc prin filtrul de aer. Chiar daca vorbim de o dimensiune mai mica decat grosimea parului uman, aceste particule purtate de aer au proprietati abrazive si accelereaza uzura motorului. Particulele de dimensiuni similare filmului de ulei sunt cele mai periculoase, pentru ca anuleaza efectul acestuia.

Masina este condusa pe distante mai scurte. In cazul deplasarilor mai mici de 8 km la temperatura normala sau mai mici 16 km la temperaturi sub zona limitei de inghet, motorul nu apuca sa atinga temperatura optima de functionare. Uleiul de motor devine contaminat cu benzina deoarece nu atinge o temperatura suficienta pentru a evapora combustibilul.

Uleiul are aspect de spuma. In acest caz, uleiul este contaminat cu lichid de racire sau cu apa. Necesita schimbarea lui si remedierea problemei intr-un service autorizat.

Uleiul este negru. Daca in urma verificarii uleiului observam ca acesta este negru, inseamna ca a fost contaminat cu impuritati si este timpul sa fie schimbat.

Motorul a ajuns sa sune mai zgomotos sau sa aiba un sunet metalic. Daca motorul prezinta aceste simptome, exista frictiune metal pe metal in interiorul acestuia. In primul rand trebuie sa verifici nivelul de ulei.

Majoritatea masinilor au indicator in bord care iti atrage atentia daca nivelul uleiului este prea mic. Daca nivelul uleiului este bun, acesta nu mai protejeaza corect motorul si trebuie inlocuit. Uleiul poate ajunge atat de subtire incat sa nu mai aiba presiunea corespunzatoare in motor.

 

Daca alegi sa schimbi uleiul de doua ori pe an iti recomand sa sa folosesti doua tipuri de vascozitati. Recomandat este un ulei mai subtire ca 0w-20 sau 0w-30 pe perioada Octombrie-Martie, si un ulei putin mai gros pe perioada Aprilie-Septembrie ca 5w-30 sau 5w-40. Aceste vascozitati sunt date ca exemplu, nu le folosesti daca nu sunt specificate ca acceptate in cartea masinii.

Ce se intampla daca nu schimbi uleiul la timp

Schimbarea uleiului si a filtrelor de aer si ulei este cea mai importanta operatiune de mentenanta a masinii.

Pentru a pastra masina in conditii optime de functionare, este imperativ necesar sa se schimbe regulat uleiul impreuna cu filtrere, respectand intervalele de service.

Uleiul isi pierde in timp din proprietati, chiar daca masina sta nefolosita in parcare. Aditivii din ulei incep sa se, acesta pierzandu-si proprietatile de lubrifiere si protectie a motorului. Uleiul devine mai subtire si nu isi va pastra vascozitatea. Motorul incepe sa aiba uzura pronuntata, apar depuneri si pot aparea daune iremediabile.

Filtrele de aer si de ulei trebuie sa tina uleiul cat mai curat. Ambele se inlocuiesc obligatoriu in acelasi timp cu uleiul de motor.

Filtru de aer are rolul de a opri praful sa ajunga in motor. Acesta devine imbacsit in timp si nu mai permite suficient aer in motor pentru procesul de combustie, rezultand intr-o pierdere de putere a masinii.

Filtrul de ulei are rolul de a filtra impuritatile. Uleiul devine contaminat cu diverse particule ca praf, particule de metal si reziduuri in urma procesului de combustie care cresc uzura motorului. Filtrul de ulei trebuie schimbat odata cu uleiul de motor.

Pentru cateva sute de lei pe an cat ar costa un schimb de ulei si filtre, riscati sa investiti cateva mii de euro in motor. Daca masina este cumparata noua veti pierde garantia acesteia daca intervalele de service nu sunt respectate.

In caz ca achizitionati o masina second hand, trebuie sa va asigurati ca uleiul de motor impreuna cu filtrele au fost schimbate macar anual, prin verificarea cartii de service sau a facturilor doveditoare.

Exemple de motoare desfacute:

Kia Ceed, an 2012, motor 1.4, 215.000km. Uleiuri schimbate la fiecare 7500 km. Uleiuri folosite: Shel Helix Ultra 5w-40 pana la 140.000km, Castrol Edge 0W-40 de la 140.000 pana in prezent. Regim de exploatare 80% urban, 20% rural, viteza medie 13km/h.

 

Mazda 3, an 2005, 220.000 km. Primii 165.000 de km s-a folosit ulei original Mazda 5W-30 la interval aproximativ 10.000 km, dupa s-a folosit uleiul Lukoil Lux 5w-30 la intervale intre 6.000 si 10.000 km.

 

Mazda CX-7, 2.3, an 2011, 78.000km. A fost folosit doar uleiul Mazda Original 5w-30, cu intervale de schimb de 15.000km.

 

Audi A4 B7, 93.000KM. Schimburi efectuate la 8.000 km, cu ulei original VW 5W-30. Exploatare 50% oras. Motorul ar fi trebuit sa fie in conditii mai bune, probabil uleiul VW nu este prea eficient.

 

Skoda Octavia MK1, 1.8, 182.000 km. S-a folosit uleiul de motor Castrol Edge 0w30 la interval de schimb 10.000 km, timp de 170.000 km. Pe urma s-a trecut la uleiul Eurol Super Lite 5w40, cu interval de schimb al uleiului la 7000 km.

 

Honda Accord CL7, 2.4, 142.000 km. Masina exploatata 70% din timp in oras. Ulei de motor folosit Liqui Moly Molygen 10w40, schimb efectuat la fiecare 10.000 km. Vascozitatea uleiului aleasa gresit pentru tipul de motor si modul de exploatare.

 

Honda CR-V 2.0,an 2013, 76.000 km. Intervale de schimb intre 5000-9000 km, uleiuri folosite Honda Ultra Leo 0w20 si Idemitsu Eco Medalist 0w20.